فرزنــــد ایـــــران

به وبلاگ شخصی محمد جواد محمدی خوش آمدید!

فرزنــــد ایـــــران

به وبلاگ شخصی محمد جواد محمدی خوش آمدید!

از دریک تا ریال



ریال از واژه اسپانیایی و پرتغالی Real که به معنی شاهی یا سلطنتی است و معادل انگلیسی آن Royal (شاهنشاهی) است، وارد زبان فارسی و حتی برخی کشورهای عربی به عنوان پول رایج کشور شده است.
گفتنی است، در قرون وسطی تا اوایل قرون جدید، یعنی از سال 1947 تا سال‌های پایان قرن نوزدهم در اسپانیا به نام پادشاه ضرب می‌شد.

دریک سکه ٔ زر در دوره هخامنشی، با وزن ۸/۳۵ تا ۸/۴۲ گرم بوده‌است. بریک طرف آن نگاره‌ای از یک کماندار هخامنشی در حال دویدن است که کمانی در دست چپ و نیزه‌ای در دست راست دارد. ضرب این سکه را جزو اصلاحات پولی داریوش یکم هخامنشی برشمرده‌اند، ولی برخی باور دارند که دریک پیش از زمان او هم ضرب می‌شده‌است. آنچه مسلم است اینک ضرب سکه ٔ زر از امتیازهای ویژه شاه بود. گمان می‌رود تاریخ نخستین ضرب سکه دریک514 پیش از میلاد باشد.


خوب همونطور که میدونید قرار هست که واحد پول ایران ملی بشه و یه دو سه تا صفری ازش برداشته بشه که این جای بسی خوشحالی هست.چرا که با این کار ارزش پول ملی ایران بالا میره و یخورده میتونیم سرمونو بالا بیاریم.حالا جالبه اومدن تو تلویزیون از مدیر سیاست های بانک مرکزی مصاحبه وبکمی میکنن بعد آخرش هم میگن :«اما بجای دریک و پارسی همون تومان و ریال باشه بهتره ! » خدا شفات بده بابا... خوب عزیز من شما مگه یه خورده غیرت ملی نداری؟دریک که خیلی خیلی خیلی بهتر از ریال استعمار هست حالا من موندم شما چرا میگید دریک خوب نیست؟ حالا جالبه بدونید که در زمان هخامنشیان دریک واحد پول جهانی بوده و یکی از با ارزش ترین سکه های دوران باستان بوده است.پس به نظر من ایرادی نداره بلکه بهتر هم هست.!

حالا منم که دارم خدا خدا میکنم این واحد پول "پارسی" و "دریک" تو مجلس هم تصویب بشه و حالی به حولی .... البته من به این یقین دارم مردم عزیزمون!!یه قرنی طول میکشه که بگن دریک شایدم مثلا من اومدم بگم دریک مسخرم کنن!اما میگم بابا بسته انقدر از واحد های این و اون استفاده کردیم.خودمون این همه واحد با ارزش داریم بعد بیایم از واحد های بیگانه استفاده کنیم؟! عمرا!

حالا خوشم اومد که این روحیه ی عرب دوستانشون گل نکرد بذارن " التومن"!!!!بازم همین جای شکر داره....بهترین گزینه دریک هست!


پانوشت : راستی میتونید به این لینک هم سر بزنید : مطلب سایت تابناک در مورد تغییر واحد پول ملی ایران

پانوشت دوم : دوستان گرامی یه نظر سنجی هم در همین رابطه گذاشتم حتما شرکت کنید درش...! درضمن بنده از این به بعد پنجشنبه ها میام و نظراتتونو تایید میکنم!شرمنده بخاطر بعضی مسائل باید کنترل نظرات رو داشته باشم!

نظرات 6 + ارسال نظر
افی گربه دوشنبه 11 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:01 ب.ظ

بهتون پیشنهاد میکنم حتما یه سری به بازار وکیل بزنید قول میدم بهتون که دسته خالی از اونجا بیرون نمیاید.نمیدونید چه عتیقه ایی اونجاست ماله قرن ها پیش وگرنه همین الان میرفتین.خیلی قشنگه بهتون توصیه میکنم.هر چی که فکرشو کنید از وسایله قدیمی و عتیقه اونجا پیدا میشه.از سکه و قاشق چای خوری گرفته تا ....
ازما گفتن بود

من که خیلی دوست دارم برم اما اگه بتونم!

افی گربه دوشنبه 11 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:11 ب.ظ

اوه فک کنم به خاطره درسات باشه که فقط ۵شنبه ها میای سر میزنی ولی ما چشم انتظارتییم بینیم کی برمیگردی.در مورد این که میخوان پول ایران رو تغییر بدم قبلا شنیده بودم یه چیزایی ولی واحدش رو نمیدونستم.فک کنم خیلی کاره سختی باشه که بخوان فرهنگ سازی کننن و مردم رو راه بندازن که چی به چیه.مخصوصا این پیرمرد پیرزنای قدیم که دیگه به پول حالا عادت کردن.فک کنم مشکل باشه این کارشون.تازه اگه بخوایم بی خیال پول جمع کردناشون بشیم

لطف دارید
اره اما همون بهتر که عوض بشه......

نکرت دوشنبه 11 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 08:11 ب.ظ http://www.alode.blogsky.com

سلام
خوبی؟
آره واحد پول دریک شه بهتره
محمد جواد
آر یو فروم قم؟

سلام شما خوبید؟
جان؟
قم؟
نه اصلا!
I From Abyek

امین سه‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:44 ق.ظ http://motehavvvelin.mihanblog.com/

این نکرت هم شیطون هست برای خودش.... عزیز جان چون من قمی هستم ، معنیش این نیست که همه دوستام قمی هستن که ... :D

محدثه سه‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 05:12 ب.ظ http://shekofe-baran.blogsky.com

خب خوب که هسست!
اما خیلی سخته تا بخواد جا بیفته!!!!

اما باید جا بیفته!

علی چهارشنبه 13 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 09:07 ق.ظ http://hees.blogsky.com

سلام!
مطلب خوبی بود!
ماها که با همه ساختیم با دریک هم میسازیم!

قابل شما رو نداشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد